Pembangunan Insan
Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda:
"Demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaannya, kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman. Dan kamu tidak akan beriman sehigga kamu dapat berkasih mesra. Adakah aku belum menunjukkan kepada kamu satu amalan, yang apabila kamu mengerjakannya, nescaya kamu akan berkasih mesra?" Para sahabat baginda menjawab, " Belum, ya Rasulullah". Kemudian Rasulullah menjawab,"kembangkanlah memberi salam di antara kamu"( Hadis riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

Dari hadis di atas, kita dapat lihat, dengan perkara yang kadangkala kita pandang remeh, sebenarnya perkara tu dapat membuka jalan ke syurga Allah yang kita dambakan.sebenarnya banyak lagi hadis2 berkaitan kelebihan memberi dan menjawab salam. Antaranya kelebihannya:
1. diberi pahala kebajikan dan rahmat dari Allah
2. didoakan oleh para malaikat sebanyak 70x
3. Allah ampunkan dosa2 muslim itu sebelum mereka berpisah

So, apa tunggu lagi, ringan-ringankanlah mulut kita ni untuk memberi salam.Patutnya kita ada perasaan untuk berlumba-lumba memberi salam bila berjumpa ngan saudara seakidah ngan kita.Dengan memberi & menjawab salam , sebenarnya kita telah mendoakan keselamatan & kesejahteraan antr satu sama lain.keselamatan jiwa, harta,agama dan seluruhnya.kata2 tu kan ibarat doa, so, cuba bayangkan betapa sejuknya hati ini kalau umat Islam amnya & warga 2nd khususnya dapat mengamalkan budaya memberi salam ni, InsyaAllah, 2nd ni akan aman sejahtera di bawah keredhaanNya.

Daripada kita cakap hai, hello, bye @ papepun bila bertemu & brpisah , bukankah lebih elok kita berkasih sayang sesama kita dgn memberi salam?Lagi satu, kita kena sebut betul2 ble beri salam, bukannya semekom,semekom.mcm telekom pulak.

Kalau nk sms pula, jangan gantikan assalamualaikum dgn Akum, sebab akum 2 shortform bg Avde Kokhavim U Mazzalot, dalam bahasa Ibrani yg digunakan oleh orang yahudi bermaksud, 'hamba2 binatang & org2 sesat' yg digunakan oleh mereka untk menggambarkn org2 bkn yahudi.

Sesuatu budaya 2 memerlukan perubahan dan perubahan itu memerlukan penggerak. kita lah sebagai orang yg diberi kesedaran oleh Allah,menjadi penggerak dalam mewujudkan budaya salam di kolej yg trcinta ini.dgan berkasih syg, hati2 manusia itu mudah bertaut untk saling menjaga & mengingatkan antr satu sm lain.manusia di sekeliling kita cenderung untuk berubah & terikut-ikut dgn suatu budaya itu terutama perkara2 yg baik ni.jadi, berilah salam kepada sahabat2 seakidah kita atas dasar kasih sayang, moga2 kita akan mendapat kasih sayang dr Yang Maha Penyayang.Kasih Allah kasih sejati.wassalam


Labels: | edit post
1 Response
  1. akumaru Says:

    btol3..cara paling mudah nak berkasih sayang..same2 doakan sesama muslim..bleh dipraktikkan jugak dekat fakulti eg kat staff atau prof2 @ dr2..rase dekat di hati..kadang2 mereka plak yg bagi salam kat kite bile jumpe..bleh dipraktikkan,insyaAllah..


Post a Comment